Resultatet af skolens seneste trivselsmåling findes under Vores skole > Resultater og nøgletal, følg linket til uddannelsesstatistik.dk
På Langsøskolen samarbejder elever, forældre og skolens medarbejdere om at sikre at alle indgår i anerkendende og forpligtende fællesskaber med fokus på læring, mangfoldighed, tryghed og trivsel. (Artikel 2, 28, 29 i FN`s Børnekonvention) Skolens værdigrundlag understøttes af vores ressourcefokuserede pædagogiske tilgang, KRAP.
| SÅDAN SKABER VI TRYGGE FÆLLESSKABER MED PLADS TIL ALLE VED AT |
Gennem undervisning | - tale pænt til hinanden og lytte til den, der taler
- følge vores klassecharter
- lære om sociale spilleregler, forskellighed, konfliktløsning, venskab og respekt
- have fokus på undervisningsdifferentiering, så alle deltager
- lærere og pædagoger er bevidste om hvordan der arbejdes i makkerpar, holddeles og laves grupper
- tale om god etik og moral på de digitale medier
- Individuelle aftaler er OK, når det bidrager til et godt klassefællesskab
- alle elever har en kontaktvoksen, man kan gå til
- hver fase har en AKT-vejleder tilknyttet
- afholde trivselsklassekonference hvert år
- have et velfungerende elevråd
- have et velfungerende rettighedsråd
- sætte tid af til fokus på fællesskab i klassen
|
I frikvarterer | - lave frikvartersaftaler og gode rammer for pauserne
- vise interesse, hvis vi ser nogle, der ser ud til ikke at være en del af et fællesskab
- skabe rum til at løse evt. konflikter
- lære at se en konflikt fra flere sider
|
Samarbejde mellem skole og fritid | - skole og fritid er en fælles opgave
- der er kontaktvoksen i både skole og fritid
- sikre en god overlevering mellem skole og fritid
- pædagoger løser opgaver i både skole og fritid
|
På digitale medier | - undervisning i og med digitale medier
- være i dialog om brug af digitale medier
- skole og forældre er gode rollemodeller
- skole og forældre viser interesse for barnets adfærd på nettet
|
Samarbejde med forældre | - forældre og skole/fritid arrangerer sociale arrangementer og bakker op om dem
- forældre danner trivselsgrupper eller forældreråd i klassen
- opfordre til at forældre taler positivt om skolen og eleverne
- opfordre til direkte kommunikation mellem skole og hjem ved bekymring
|
Særlige arrangementer | - holde skolefest hvert år
- afvikle motionsløb hvert år før efterårsferien
- 3.årgang går Luciaoptog i december
- holde juleafslutning fælles
- holde sommerferieafslutning fælles
- afholde fællessamlinger afdelingsvis med jævne mellemrum
- synge morgensang på siddetrappen hver dag
- arrangere fællesture ud af huset
- være åbne overfor nye initiativer, der styrker fællesskabet
|
| HVIS FÆLLESSKABER BLIVER UTRYGGE VIL VI |
Tilskuer til mobning | - forsøge at stoppe det eller hente hjælp
- lærere og pædagoger griber ind og handler ud fra den pågældende situation
- voksne på skolen og forældre går i dialog med de involverede parter
|
Klassen / børnegruppen | - skabe tid og rum til dialog med de involverede parter og med klassen/fællesskabet
- aftale en fremadrettet handleplan for en periode med fokus på tryghed og trivsel i klassen, f.eks. gennem klassesamtaler, aftaler for frikvarterer, konflikthåndtering og aktiviteter, der styrker fællesskabet
|
Ikke i trygt fællesskab? | - aftale en fremadrettet handleplan for en periode med fokus på tryghed og trivsel i klassen, f.eks. gennem klassesamtaler, aftaler for frikvarterer, konflikthåndtering og aktiviteter, der styrker fællesskabet
|
Forældre og skole/fritid | - etablere en hurtig kontakt mellem skole og hjem
- sørge for at relevante teams i skole og fritid er en del af en evt. handleplan
|