Langsøskolens princip om Motion og Bevægelse

Princip for skolens arbejde med motion og bevægelse

Formål:

Formålet er at fremme elevernes sundhed, læring og trivsel gennem motion, leg og bevægelse.

Mål:

• Motion og bevægelse skal understøtte elevernes sundhed, læring og trivsel og sikre, at alle elever får oplevelser, der har en positiv virkning på selvtillid og selvværd.
  • Alle elever skal have adgang til oplevelser, læring og viden, der giver forståelse for værdien af livslang fysisk aktivitet.
  • Bevægelse i skolen medvirker til at sikre en varieret skoledag
  • Alle elever bevæger sig gennemsnitligt 45 min i løbet af skoledagen

Indsatser:

• Skolen tilstræber at arbejde struktureret og udviklingsorienteret med motion og bevægelse i alle former for undervisning, i skolefritidsordningen og i pauser og frikvarterer.
  • Alle skolens tre afdelinger har en nedskrevet plan med fokus på at sikre alle elevers bevægelse i løbet af skoledagen.
  • Skolen tilstræber inddragelse af eleverne som udgangspunkt for al motion og bevægelse. Det sker blandt andet ved involvering af elevrådet.
  • Skolen tilstræber, at elever og frivillige indgår i planlægning og udførelse af lege - og bevægelsesaktiviteter på tværs af klassetrin og huse.
  • Skolen deltager så vidt muligt i idrætsdage og –uger som for eksempel Skolernes Motionsdag, skoleturneringer, -stævner eller tema-/ emneuger om idræt, bevægelse og sundhed.
  • Skolen tilstræber, at alle elever bliver introduceret til et så bredt udvalg af idræts- og bevægelsesaktiviteter som muligt og til mulighederne for motion og bevægelse i foreningslivet. Det sker blandt andet i idrætstimer og ved at invitere relevante parter ind på skolen.
  • Skolen tilstræber, at det fysiske miljø inspirerer til motion og bevægelse. Både i form af opdaterede fysiske rammer inde og ude og i de aktiviteter, som elever præsenteres for.
  • Forældrene opfordres til at tænke motion og bevægelse ind i den daglige transport til og fra skole.

Næste skridt

Skoleledelsen formidler princippet til relevante

En plan i alle tre afdelinger omkring motion og bevægelse.

Løbende vurdering af behov for kompetenceløft.

Elevrådet bedes drøfte og komme med gode ideer til øget fokus på motion og bevægelse i skoledagen.

En handleplan for forventede aktiviteter frem til 2023 udarbejdes.

Vedtaget maj 2021.

Evalueres 2023 med afsæt i en status fra skolen.