Princip for lektier

Skolebestyrelsens princip for lektier på Langsøskolen

Februar 2022

Formål med et princip

•  Lektier skal understøtte den enkelte elevs læring og trivsel.
  • Lektier skal give mening for eleven. Mængde og sværhedsgrad skal tilpasses den enkelte. ● Lektier skal understøtte det tætte og forpligtende skole-hjem-samarbejde.
  • Arbejdsgange og beskeder om lektier skal være lettilgængelige, overskuelige og afstemte mellem skole og hjem. Der skal være tydelige udmeldinger fra klasse-/holdteam til forældre om, hvor forældre finder og eventuelt følger med i lektiearbejde.

Lektier på Langsøskolen

På Langsøskolen tilstræber vi, at der er tæt sammenhæng mellem det, der foregår i undervisningstimer, og det der kaldes lektier som foregår udenfor undervisning.
Som udgangspunkt skal eleven selv være i stand til at løse de opgaver, der gives som lektier. Lektier skal afstemmes efter den enkelte elevs og hjemmets forudsætninger og mulighed for at honorere de stillede opgaver. Lektier kan understøtte elevernes medansvar for egen læring, men må ikke give eleven hele ansvaret. Lektier skal som udgangspunkt opleves meningsfyldte og motiverende for eleven og ikke som en straf. Lektier er med til at understøtte det tætte og forpligtende skole-hjemsamarbejde. Arbejdet med lektier giver forældrene mulighed for at følge med i og engagere sig i deres børns skolegang.

Lektier kan eksempelvis være:

• Træningslektier (fx læsetræning, gangetabeller, grammatik, stavning) - Forberedelseslektier (fx at have læst en novelle, viden om elforbrug, undersøg nærområdet)

• Udbygningslektier (fx færdiggørelse af en afleveringsopgave, fremstille et præsentationsmateriale)

• Færdiggørelseslektier (at gøre opgaver, som ikke blev nået, færdige)

• Integrerede lektier (fx at skrive en “fagbog” eller rapport, projektarbejde)

• Oplevelseslektier (fx at besøge et sted, bruge en opskrift)

Medarbejderne på Langsøskolen er forpligtede til at forholde sig til de forskellige former for lektier og relevansen af dem

Forventninger til eleven:

Det er altid en forventning, at elever på Langsøskolen gør sig umage. Der er mulighed for hjælp og individuelle hensyn, og det sker lettest, hvis eleven ud fra egne forudsætninger og gerne sammen med forældre indgår i en tillidsfuld dialog med de nærværende voksne, som alle kan forvente at have omkring sig.

Forventninger til skolen:

Det er skolens opgave at vurdere relevansen af hvornår og hvorvidt der bør gives lektier til eleven.

Det er skolens opgave tydeligt at synliggøre lektier, så forældre og elever har mulighed for at orientere sig.

Lektier forventes jævnligt at være orienterings- og drøftelsespunkter på forældremøder, så alle har mulighed for både at komme til orde og forstå begrundelser for prioriteringer. Lektiemængde og -niveau indgår i skole- hjem-samtalerne efter behov.

Det er skolens ansvar at vælge og kommunikere på de platforme, som anvendes til kommunikation om lektier. Klassen og forældre kan som udgangspunkt forvente at kunne finde lektierne på én platform.

Særligt i skolens overbygning er det en forventning, at medarbejderne i klasseteamet koordinerer omfang, opgaver mm. i det forventede lektiearbejde, så eleverne har rimelige betingelser i deres prioriteringer af skolearbejdet.

Det er vigtigt, at lektier alene gives for at understøtte læring. Det tilstræbes altid, at eleven får løbende opfølgning eller feedback på lektien.

Forventninger til forældre:

Det forventes, at forældrene engagerer sig i barnets skolegang og læring ved at motivere og skabe gode rammer for lektielæsningen. Lektier kan ofte være udgangspunkt for den gode snak om skolen i hjemmet.

Ved fravær uden for skolernes ferier må forældre og elever selv holde sig orienteret om, hvilke lektier der har været givet i perioden og følge op på disse.

Arbejdskommentar:
Inden princippet vedtages drøftes det i ledelse og i medarbejderfora.
Der laves skitse for arbejdet med princippet og for forventet tilbagemeldingsplan til bestyrelse.