Klasseopdeling

Eleverne i inklusionscenteret er fordelt på syv forskellige hold i Solen, et antal D-klasser, hold 8 og et antal rejseholdselever.

Når man indskrives i inklusionscentret, laves der en professionel vurdering, i samarbejde mellem medarbejdere og ledelse i inklusionscentret, om hvilken klasse den enkelte elev skal tilknyttes.

Hvert skoleår revurderes det, hvilken klasse der passer bedst til den enkelte elev i det kommende skoleår.

Solen består af syv hold, som holder til i bygninger lige ved side af distriktsskolen, som de deler faglokaler som fysik, madkundskab, HDS, idræt med.

Der går 8-12 elever på hvert hold. Hvert hold råder over to klasselokaler, samt tilhørende birum. I størstedelen af undervisningen er holdene delt i to, så undervisninger foregår med 4-6 elever i hvert klasselokale. Der er mulighed for, at alle elever kan have en individuel arbejdsplads, samt en plads ved fællesundervisning.

D-klasser er fysisk placeret på gangene på distriktsskolen. Der går 9-12 elever i hver klasse, uden mulighed for opdeling eller benyttelse af birum. D-klasserne er et mindre skærmet specialtilbud.

D-klasserne er for inklusionscenterelever, som har brug for at spejle sig i et alment miljø og har sociale kompetencer til at begå sig på distriktsskolen.

D-klasserne følger distriktsskolens fællesaktiviteter, struktur, pauser, samlinger og timetal.

Man skal tænke det som at gå i en alm. klasse, men med flere voksne, mere struktur og materialevalg som er tilrettelagt efter elever med særlige udfordringer. Eleverne i D-klasserne, skal kunne indgå i en klassestruktur, med fælles undervisning, nogenlunde på klassetrin.

Det er ofte en fordel at starte i Solen, for at successikre, afdække behov og udfordringer før eleven starter i en D-klasse.