Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Logo
Mobil menu

Antimobbestrategi

Resultatet af skolens seneste trivselsmåling findes under Vores skole > Resultater og nøgletal, følg linket til uddannelsesstatistik.dk

På Langsøskolen samarbejder elever, forældre og skolens medarbejdere om at sikre at alle indgår i anerkendende og forpligtende fællesskaber med fokus på læring, mangfoldighed, tryghed og trivsel. (Artikel 2, 28, 29 i FN`s Børnekonvention) Skolens værdigrundlag understøttes af vores ressourcefokuserede pædagogiske tilgang, KRAP.

 

SÅDAN SKABER VI TRYGGE FÆLLESSKABER MED PLADS TIL ALLE VED AT

Gennem undervisning
  • tale pænt til hinanden og lytte til den, der taler
  • følge vores klassecharter
  • lære om sociale spilleregler, forskellighed, konfliktløsning, venskab og respekt
  • have fokus på undervisningsdifferentiering, så alle deltager
  • lærere og pædagoger er bevidste om hvordan der arbejdes i makkerpar, holddeles og laves grupper
  • tale om god etik og moral på de digitale medier
  • Individuelle aftaler er OK, når det bidrager til et godt klassefællesskab
  • alle elever har en kontaktvoksen, man kan gå til
  • hver fase har en AKT-vejleder tilknyttet
  • afholde trivselsklassekonference hvert år
  • have et velfungerende elevråd
  • have et velfungerende rettighedsråd
  • sætte tid af til fokus på fællesskab i klassen
I frikvarterer
  • lave frikvartersaftaler og gode rammer for pauserne
  • vise interesse, hvis vi ser nogle, der ser ud til ikke at være en del af et fællesskab
  • skabe rum til at løse evt. konflikter
  • lære at se en konflikt fra flere sider
Samarbejde mellem             skole og fritid
  • skole og fritid er en fælles opgave
  • der er kontaktvoksen i både skole og fritid
  • sikre en god overlevering mellem skole og fritid
  • pædagoger løser opgaver i både skole og fritid
På digitale medier
  • undervisning i og med digitale medier
  • være i dialog om brug af digitale medier
  • skole og forældre er gode rollemodeller
  • skole og forældre viser interesse for barnets adfærd på nettet
Samarbejde med forældre
  • forældre og skole/fritid arrangerer sociale arrangementer og bakker op om dem
  • forældre danner trivselsgrupper eller forældreråd i klassen
  • opfordre til at forældre taler positivt om skolen og eleverne
  • opfordre til direkte kommunikation mellem skole og hjem ved bekymring
Særlige arrangementer
  • holde skolefest hvert år
  • afvikle motionsløb hvert år før efterårsferien
  • 3.årgang går Luciaoptog i december
  • holde juleafslutning fælles
  • holde sommerferieafslutning fælles
  • afholde fællessamlinger afdelingsvis med jævne mellemrum
  • synge morgensang på siddetrappen hver dag
  • arrangere fællesture ud af huset
  • være åbne overfor nye initiativer, der styrker fællesskabet
 

HVIS FÆLLESSKABER BLIVER UTRYGGE VIL VI 

Tilskuer til mobning
  • forsøge at stoppe det eller hente hjælp
  • lærere og pædagoger griber ind og handler ud fra den pågældende situation
  • voksne på skolen og forældre går i dialog med de involverede parter
Klassen / børnegruppen
  • skabe tid og rum til dialog med de involverede parter og med klassen/fællesskabet
  • aftale en fremadrettet handleplan for en periode med fokus på tryghed og trivsel i klassen, f.eks. gennem klassesamtaler, aftaler for frikvarterer, konflikthåndtering og aktiviteter, der styrker fællesskabet
Ikke i trygt fællesskab?
  • aftale en fremadrettet handleplan for en periode med fokus på tryghed og trivsel i klassen, f.eks. gennem klassesamtaler, aftaler for frikvarterer, konflikthåndtering og aktiviteter, der styrker fællesskabet
Forældre og skole/fritid
  • etablere en hurtig kontakt mellem skole og hjem
  • sørge for at relevante teams i skole og fritid er en del af en evt. handleplan