Langsøskolens princip for skole-hjem samarbejdet:

Princip for skole-hjem-samarbejdet:

Skal ses i en sammenhæng med princip for forældremøder

På Langsøskolen ser vi forældrene som en ressource og tror på, at den tætte dialog med forældre er med til at øge elevernes læring og trivsel.

Vi ser mangfoldighed og forskellighed som en styrke i samarbejdet mellem skole og hjem, og vi ønsker et tillidsfuldt og ligeværdigt samarbejde mellem forældre, børn og skole, hvor alle parter mødes med anerkendelse af hinanden, hinandens forudsætninger og ressourcer.

Vi ser et tæt, engageret og gensidigt forpligtende og respektfuldt skole-hjem-samarbejde som en hjørnesten i ambitionen om, at alle børn skal blive så dygtige, de kan.

I forhold til skole-hjem-samarbejdet på Langsøskolen er vi optagede af, at det er pædagogisk begrundede valg og en kurs mod et stærkere og mere involverende samarbejde, der arbejdes mod.

Ud fra denne rettesnor kan der sagtens forekomme forskelle i valg og prioriteringer i forhold til Skole-hjem-samarbejdet i de forskellige afdelinger på skolen.

Forældrenes ansvar i samarbejdet mellem skole og hjem:

• At sørge for at barnet møder læringsparat op i skolen.
  • At deltage aktivt til de faglige og sociale aktiviteter og fællesskaber, der har til hensigt at understøtte børnenes læring og trivsel.
  • At hjælpe barnet med at efterleve almindelige normer for god opførsel.
  • At medvirke til et godt læringsmiljø på skolen.

Det betyder at forældrene:

• Prioriterer forældremøder og skole-hjem-samtaler samt deltager aktivt.
  • Deltager i sociale arrangementer i klassen og på skolen.
  • Medvirker til en god og konstruktiv omgangstone med skolen.
  • Sikrer at barnet møder til tiden og er veludhvilet og forberedt til skoledagen.
  • Hjælper barnet med at overholde aftaler og retningslinjer.
  • Støtter barnet i at deltage positivt i undervisningen.
  • Følger og understøtter de læringsmål barnet arbejder med i undervisningen.

Skolens ansvar i samarbejdet mellem skole og hjem:

• At skabe rammerne for det gode skole-hjem-samarbejde og prioritere at det gode samarbejde både foregår i formelle og uformelle fora.
  • Ved skoleårets start offentliggøres skoleårets kalender med vigtige datoer generelt for skolen samt individuelt for hver enkelt klasse samt for SFO og klub.
  • Præsentation af skolen ligger offentlig tilgængelig.

Det betyder at skolen:

• Sikrer, at der forventningsafstemmes med forældrene omkring kontakt og kommunikation mellem skole og hjem.
  • Afholder en skole-hjem-samtale i forbindelse med udgivelse af elevplanen.
  • Derudover afholdes det nødvendige antal skole-hjem-samtaler.
  • Sikrer informationer på Aula. Informationsmængden varierer i forhold til faserne på skolen.
  • Afholder to forældremøder årligt. Se princip omkring forældremøder nedenfor.
  • Offentliggør årsplaner og læringsmål for undervisningen på Aula.