Dagligdagen i Knast

Lille Knast

Lille Knast er Inklusionscentrets fritidstilbud til de yngste elever.

Børnene kan benytte Lille Knast fra 0.kl til 4. kl. Herefter kan de fortsætte i Store Knast. Lille Knast holder til i en bygning i Solen tæt på elevernes klasser. Lille Knast benytter også udearealerne omkring Solen i Knast tiden.

Lille Knast tilbyder forskellige aktiviteter som f.eks. bål, kreative aktiviteter, forskellige digitale medier, aktiviteter i hallen, løbehjul, mooncar, basket og fodbold.

Der arbejdes med at udvikle og styrke hvert enkelt barns sociale færdigheder, selvtillid og selvværd for gennem denne læring at udvikle hvert barn til at blive selvstændig og livsduelig.

Lille Knast vægter, at eftermiddagens rammer giver struktur og forudsigelighed for børnene. Der er mulighed for at deltage i planlagte voksenstyrede aktiviteter samt fri leg, hvor de voksne er på sidelinjen.

Hver eftermiddag samles børnene om et let måltid.

Kontakt Lille Knast

Aftaler, beskeder og koordinering, som har noget med Lille Knast at gøre, foregår som udgangspunkt gennem barnets kontaktvoksen i klassen eller en af pædagogerne fra dit barns klasse, som er i Knasten.

Lille Knast har en mobiltelefon som er åben mandag - fredag kl. 14.15 - 15.50.

Store Knast

Store Knast er et fritidstilbud for de ældste elever i Inklusionscentret. Børnene kan benytte Store Knast fra 5.-9.kl. Store Knast holder til i et stort lokale i kælderen på distriktsskolen. Der er direkte udgang, fra Store Knast, til det store udeareal ned mod skoven og søen, samt legepladser og boldbaner.

Vi har et ungdomsmiljø, hvor eleverne mødes på tværs af klasser. Der er mulighed for bl.a. brætspil, computer, gamer-dag, dart, pool, bordfodbold, krea, værksted, ude aktiviteter, cykelture og fysisk aktivitet i hallen.

Vi prioriterer at arbejde med venskaber, det gode sprog, fællesskab og et nærværende miljø med tid til dialog.

Den daglige struktur er bygget op omkring en fælles opstart. Hver dag er der en voksenstyret aktivitet. Derudover er der plads til, at eleverne selv tager initiativ til aktiviteter, hvor samvær, rummelighed og det gode sprog er i fokus. Nogle dage spiser vi boller eller laver bålmad.

Vi lærer eleverne frihed under ansvar - det betyder færre fællesregler og mere frihed til selv at planlægge tiden og aktiviteterne. De elever der har brug for individuelle regler og struktur får naturligvis det.

Aften Knast

Aften Knast foregår den sidste torsdag i måneden kl. 16.00 - 19.30. Her tilbydes spændende ture ud af huset, sjove aktiviteter og fælles aftensmad. Børnene skal afhentes kl. 19.30 af deres forældre.

Det er en pædagogisk vurdering, hvilke børn der er klar til at deltage i Aften Knast.

Kontakt Store Knast

Store Knast har en mobiltelefon som er åben mandag - torsdag kl. 14.15 - 15.50.

Fritidstilbud på distriktsskolen

Hvis eleven kan profitere af det, er der mulighed for integration i fritidsdelen på Langsøskolens Distriktsskole, i SFO’en i Danmarkshuset eller Klub Rylevej. Dette foregår altid i et samarbejde mellem elev, forældre og personale de to steder.

Begge steder er der tilknyttet personale fra inklusionscentret.