Rygepolitik

Langsøskolens rygepolitik

Det er forbudt at ryge på folkeskoler i Danmark. Det er også forbudt at ryge i skoletiden, selvom man forlader matriklen i løbet af skoledagen.

Forbuddet gælder brug af alle tobaksrygning, tobaksprodukter og e-cigaretter.

Det totale rygeforbud gælder for hele matriklen og omfatter alle, der færdes på skolens område. Dvs. børn og unge, ansatte på skolen herunder vikarer m.v. samt forældre og alle andre, der opholder sig på institutionens område.

Rygeforbuddet omfatter også alle personer, der opholder sig på skolen mv. uden for dens normale åbningstid, f.eks. fordi skolens lokaler benyttes til andre formål.

Hvis man som elev overtræder skolens rygeregler, så overtræder man skolens ordensreglement.

Som det første initiativ vil skolen i en dialog med de relevante tilbyde afvænningshjælp ud fra en konkret vurdering, og vi vil i et samarbejde med elev og forældre sikre, at gentagelse af overtrædelse af regler ikke sker.

Derudover gælder de almindelige regler om skolers ret til sanktioner – gentagne overtrædelser af rygeregler kan således medføre midlertidig bortvisning.

For medarbejdere gælder følgende regler omkring rygning i Silkeborg Kommune

1. Det er ikke tilladt at ryge i din arbejdstid.

2. Det er ikke tilladt at ryge i Silkeborg Kommunes institutioner, bygninger, materiel, transportmidler, på kommunens matrikler og omkring kommunens bygninger.

3. Det er ikke tilladt at ryge, når du bærer uniform fra Silkeborg Kommune.

Du skal være særlig opmærksom på, at du repræsenterer Silkeborg Kommune. Hvis du ryger udenfor din arbejdstid, skal du derfor enten skifte tøj eller dække uniformen til.

4. Forbuddet gælder for alle former for tobaksrygning, tobaksprodukter og e-cigaretter.

December 2021

Keld Vestergaard